Podstawowym założeniem stosowania techniki dyktando z komentarzem ortograficznym jest przeświadczenie o możliwości utrwalenia zasad pisowni i wytworzenia pełnej świadomości ortograficznej przez przekształcenie nawyku „głośnego myślenia” – omawiania zasad pisowni (p. 3) – w nawyk „cichego” przypominania ich sobie podczas pisania. Metoda ta ma także na celu wytworzenie nawyku dokładnego sprawdzania i poprawiania każdej pracy pisemnej. Każde dziecko ma prawo do popełnienia błędu, ale jednocześnie nie ma prawa do pozostawiania go bez poprawienia. Żeby praca była efektywna i nie zniechęcała dziecko powinna spełniać podstawowe warunki:
- krótki czas
- systematyczne wykonywanie
- motywacja do działania (warto zawrzeć z dzieckiem umowę – jasne zasady, żeby nie negocjować za każdym razem).
Pisanie dyktanda w dziesięciu punktach:
- Utrwala znajomość zasad pisowni.
- Wytwarza nawyk stałego przywoływania zasad ortograficznych podczas pisania.
- Kształtuje nawyk stałego sprawdzania napisanego tekstu, a tym samym poczucie odpowiedzialności za napisany tekst
Życzę powodzenia
Pedagog PP-P – Dorota Żebrowska
Opr.: prof. dr hab. Marta Bogdanowicz
Dyktando w dziesięciu punktach – z komentarzem ortograficznym
- Punkt 1. Umowa. Umów się z dzieckiem, że codziennie będziecie przeprowadzać dyktando obejmujące zawsze tylko trzy zdania. Wymyślcie wspólnie nagrodę po każdym tygodniu pracy.
- Punkt 2. Wybór tekstu. Zaznacz w książce dziecka trzy zdania i przeczytaj na głos pierwsze z nich.
- Punkt 3. Komentarz ortograficzny. Dziecko powtarza zdanie i omawia pisownię każdego wyrazu (podaje zasady pisowni, poszukuje uzasadnienia pisowni).
- Punkt 4. Zapisywanie. Dziecko zapisuje zdanie (podobnie postępuje z następnymi zdaniami).
- Punkt 5. Kontrola 1 – dziecko. Dziecko samodzielnie sprawdza cały napisany tekst.
- Punkt 6. Kontrola 2 – dorosły. Dorosły sprawdza tekst. Jeżeli znajdzie błędy, podaje ich liczbę.
- Punkt 7. Kontrola 3 – dziecko. Dziecko ponownie sprawdza tekst, korzystając ze słownika ortograficznego.
- Punkt 8. Kontrola 4 – dorosły. Dorosły sprawdza poprawiony tekst. Jeżeli nadal są błędy, wskazuje tekst – wzór, z którego dyktował zdania.
- Punkt 9. Kontrola 5 – dziecko. Dziecko porównuje napisany tekst ze wzorem i ostatecznie poprawia błędy.
- Punkt 10. Poprawa. Dziecko opracowuje błędnie napisane wyrazy (np. podaje zasady pisowni, wyrazy pokrewne, odmienia wyraz przez przypadki, wymienia na inne formy).