Warunki przyjęcia dzieci i młodzieży na badania
Na badanie dziecko może zostać zgłoszone na pisemny wniosek rodziców lub opiekunów prawnych. Niezbędne w tym celu jest dostarczenie do Poradni aktualnej informacji ze szkoły o funkcjonowaniu ucznia na odpowiednim druku w zależności od celu zgłoszenia: trudności w nauce lub wychowawcze (druki te są dostępne w szkole i wypełniane są przez pedagoga, wychowawcę lub nauczycieli), a także jeśli jest taka potrzeba należy załączyć do nich opisową opinię o funkcjonowaniu ucznia w szkole.
Po dostarczeniu wniosku do Poradni (dokonuje tego rodzic lub można też przesłać pocztą elektroniczną) należy oczekiwać na wyznaczenie terminu, o którym informowani są rodzice lub szkoła.
W dniu badania dziecko zgłasza się z rodzicem, który podpisuje zgodę na przeprowadzenie badania. Wyjątek stanowią osoby pełnoletnie, które mogą zgłosić się na badanie bez rodzica. Badanie w Poradni trwa około 2 godzin. Rodzice przynoszą na badanie zeszyty szkolne ucznia.
Warunki przyjęcia na zajęcia specjalistyczne lub konsultację
Warunkiem przyjęcia jest złożenie przez rodzica zgłoszenia dostępnego na stronie Poradni, osobiście lub elektronicznie w wyznaczonym terminie, który podawany jest w drugiej połowie sierpnia każdego roku na naszej stronie internetowej wraz ze szczegółowymi zasadami rekrutacji.
Praca z dzieckiem w ramach zajęć terapeutycznych trwa:
- w przypadku zajęć pedagogicznych: do 60 minut,
- w przypadku zajęć psychologicznych: do 60 minut,
- w przypadku zajęć logopedycznych: do 30 minut.
INFORMACJA DOTYCZĄCA ZGŁASZANIA DZIECI I MŁODZIEŻY NA BADANIA DO PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W OSTROŁĘCE W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
W świetle aktualnie obowiązujących przepisów prawa oświatowego poradnia psychologiczno-pedagogiczna może wydawać opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej.
(Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych)W przypadku ucznia szkoły ponadpodstawowej należy złożyć wniosek do dyrektora szkoły. Wniosek może złożyć:
- nauczyciel lub specjalista wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzący zajęcia z uczniem w szkole (po uzyskaniu zgody rodziców/prawnych opiekunów);
- rodzice/prawni opiekunowie;
- pełnoletni uczeń.
Do wniosku należy dołączyć uzasadnienie konieczności przeprowadzenia badania psychologiczno-pedagogicznego w kierunku występowania specyficznych trudności
w uczeniu się – dysleksji rozwojowej.
Rada Pedagogiczna danej szkoły wyraża swoją opinię na piśmie (opiniuje zasadność wykonania badań).
Dyrektor szkoły przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią Rady Pedagogicznej rodzicom/ prawnym opiekunom lub pełnoletniemu uczniowi, którzy ustalają terminy badań w Poradni właściwej dla danej szkoły. Pozostałe procedury stosuje się bez zmian.
Opinie stwierdzające specyficzne trudności w uczeniu się zachowują ważność na cały etap edukacyjny ucznia, a także podczas sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych.
Rodzic zawsze ma prawo zgłosić dziecko na badania do poradni, nawet jeśli dziecko posiada aktualną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej na ponowną diagnozę w celu np. sprawdzenia wpływu oddziaływań terapeutycznych na rozwój dziecka lub zaburzeń rozwojowych itp.
(ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych)§ 5.1. Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniej osoby, której dotyczy opinia, w terminie nie dłuższym niż 30 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie nie dłuższym niż 60 dni, od dnia złożenia wniosku. Wniosek powinien zawierać uzasadnienie.
2. Osoba, która składa wniosek, może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek,
w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku dziecka uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub placówki, albo pełnoletniego ucznia uczęszczającego do szkoły lub placówki – także opinię nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce.
3. Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, na wniosek poradni rodzic dziecka przedstawia zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka, a pełnoletni uczeń – zaświadczenie lekarskie o swoim stanie zdrowia, zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
4. Jeżeli ze względu na konieczność przedstawienia zaświadczenia o stanie zdrowia dziecka, nie jest możliwe wydanie przez poradnię opinii w terminie określonym w ust. 1, opinię wydaje się w ciągu 7 dni od dnia przedstawienia zaświadczenia.
5. W celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych dziecka albo pełnoletniego ucznia, poradnia może zwrócić się do dyrektora odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza, o wydanie opinii nauczycieli, wychowawców o których mowa w ust. 2, informując o tym osobę składającą wniosek.