Uczniowie z wadą słuchu

Zestawienie trudności wynikających z wady słuchu i pomoc w ocenianiu postępów w nauce uczniów niedosłyszących i niesłyszących:
poniższe informacje służą między innymi temu, by nauczyciel mógł odróżnić problemy ucznia, wynikające z wady słuchu, od problemów innego typu

LEKKI UBYTEK SŁUCHU (21 – 40 db)

Charakterystyczne zaburzenia w rozwoju mowy i odbiorze dźwięków:

  • uczeń nie słyszy cichej mowy i szeptu
  • uczeń nie słyszy mowy w hałaśliwym pomieszczeniu
  • uczeń ma problemy z różnicowaniem głosek dźwięcznych dźwięcznych i bezdźwięcznych
  • mogą wystąpić problemy w artykulacji niektórych głosek.

Specyficzne trudności szkolne ucznia:

  • ma trudności z rozumieniem tekstów wypowiadanych cicho lub szeptem
  • ma problemy ze śledzeniem toku lekcji
  • nie zawsze wie, co należy zrobić
  • sprawia wrażenie, że ma trudności ze świadomą koncentracja uwagi
  • ma trudności w analizie i syntezie słuchowej słów
  • popełnia błędy przy pisaniu tekstów ze słuchu, często myli głoski dźwięczne i bezdźwięczne

UMIARKOWANY UBYTEK SŁUCHU (41 – 70 DB)

Charakterystyczne zaburzenia w rozwoju mowy i odbiorze dźwięków:

  • nie słyszy wypowiedzi z dalszej odległości
  • nie korzysta z rozmów prowadzonych w gwarnym pomieszczeniu
  • nie nadąża za tokiem dłuższej rozmowy
  • nie korzysta z informacji, które nie są kierowane bezpośrednio do niego
  • nie słyszy intonacji wypowiedzi
  • nie rozumie dużej części audycji radiowych i telewizyjnych, tekstów piosenek z nagrań
  • nie rozumie tekstów filmów zagranicznych z dubbingiem
  • niewiele korzysta z przedstawień teatralnych
  • ma zaburzoną artykulację głosek dźwięcznych szumiących (sz, ż, cz, dź), syczących (s,z,c, dz), ciszących (ś, ć, ź, dź)
  • ma znaczne problemy z analizą i synteza słuchową słów
  • ma uboższe słownictwo
  • popełnia błędy gramatyczne w mowie
  • ma osłabioną pamięć słuchową

Specyficzne trudności szkolne ucznia:

  • ma mniejszą wiedzę ogólną
  • nie nadąża za tokiem lekcji
  • z trudem korzysta z lekcji prowadzonej metodą pogadanki i dyskusji
  • ma trudności z rozumieniem pytań i poleceń
  • ma trudności z właściwą interpretacją wypowiedzi nacechowanych emocjonalnie
  • ma trudności ze zrozumieniem dłuższych tekstów
  • ma trudności z przyswajaniem abstrakcyjnych pojęć i nowych terminów
  • popełnia błędy w prawidłowym zapisie wyrazów (myli głoski o podobnym brzmieniu)
  • ma problemy z formułowaniem poprawnych gramatycznie wypowiedzi
  • popełnia liczne błędy językowe w wypowiedziach pisemnych
  • odpowiada ustnie i pisemnie w sposób uproszczony, krótko, schematycznie, czasem nie na temat
  • ma trudności z przyswajaniem języka obcego.

ZNACZNY UBYTEK SŁUCHU (71 – 90 DB)

Charakterystyczne zaburzenia w rozwoju mowy i odbiorze dźwięków

  • słaby jest rozwój mowy we wszystkich jej zakresach (leksykalnym, gramatycznym, artykulacyjnym
  • nie zauważa, nie różnicuje, a w związku z tym nie reaguje adekwatnie na dźwięki z otoczenia
  • mowę odbiera głównie na drodze wzrokowo-słuchowej
  • nie korzysta z wypowiedzi innych uczniów w klasie
  • ma bardzo słabą pamięć słuchową

Specyficzne trudności szkolne ucznia:

  • ma znacznie ograniczony zasób wiedzy ogólnej, powodujący istotne problemy w opanowaniu wiadomości ze wszystkich przedmiotów nauczania
  • ma znacznie ograniczony zasób słownictwa czynnego i biernego
  • ma trudności z prawidłowym formułowaniem wypowiedzi pisemnych
  • popełnia bardzo dużo błędów językowych, które sprawiają, że wypowiedzi staja się niekomunikatywne
  • rzadko i niechętnie wypowiada się na lekcji
  • mówi niewyraźnie, co powoduje, że jego wypowiedzi na zadane pytanie mogą być nie zrozumiałe.

GŁĘBOKI UBYTEK SŁUCHU (91 i więcej)

Charakterystyczne zaburzenia w rozwoju mowy i odbiorze dźwięków:

  • słaby jest rozwój mowy we wszystkich jej zakresach (leksykalnym, gramatycznym, artykulacyjnym) oraz w zakresie jej rozumienia
  • głos jest często głuchy, bądź piskliwy, zdarza się wymowa nosowa
  • często zakłócony jest rytm mowy, melodia, akcent, i właściwa intonacja
  • uczeń mówi bądź zbyt szybko, bądź nadmiernie przeciąga głoski
  • mowę odbiera głównie na drodze wzrokowej.

Specyficzne trudności szkolne ucznia:

  • często nie jest w pełni rozumiany przez otoczenie
  • z trudem nawiązuje kontakty społeczne
  • ma ograniczoną wiedzę, bowiem korzysta prawie wyłącznie z zapisu graficznego i odczytywania mowy z ust
  • ma tendencje do uczenia się na pamięć bez rozumienia treści
  • odpowiadając na pytania odtwarzają wyuczone fragmenty.

Materiały zebrała:
Sylwia Krawczyk

Post navigation