Wspomaganie rozwoju mowy dziecka poprzez czytanie

  1. Książka podobnie jak wszystkie dziecięce zabawki powinna być dostosowana do poziomu rozwoju dziecka. Nie może być za trudna, ale nie może być też zbyt prosta.
  2. Na kartkach książki powinny być różne kolory, różne faktury.
  3. Każda strona to pojedynczy, kolorowy, realny obrazek przedstawiający znane niemowlęciu przedmioty: butelkę, smoczek, grzechotkę, piłkę, lalę, misia itp.
  4. Rodzicu mów do malucha.
    Czytając nazywaj wszystko, co jest na obrazkach. Dziecko słucha nazw i kojarzy je z ilustracjami, wzbogaca swój zasób słownikowy. Następnym etapem jest zadawanie pytań dziecku i prośba o wskazanie przedmiotu na obrazku: „ Co to jest?”„ A gdzie jest kotek?”. Dziecko jeszcze samo nie odpowie na Twoje pytanie. Zrób to za nie, a za kilka miesięcy , tygodni posiądzie tę umiejętność.
  5. Dopasuj lekturę do etapu rozwoju. Około 10 miesiąca życia wprowadź książki z prostą treścią i z dużymi ilustracjami. Czytaj dziecku powoli, pokazując obrazki. Pierwsze książeczki dziecka powinny być krótkie. Świetne są teksty wierszowane.
  6. Książka dla rocznego dziecka. Dziecku, które ma rok, utrudniamy zadanie. Pokazuj w książce grupę zwierząt i proś o wskazanie kota lub psa. Powinieneś poprosić o znalezienie konkretnego przedmiotu i nazwanie go.
  7. Starszym dzieciom zaczynamy czytać proste wierszyki, rymowanki oraz historyjki. Następnie bajki. To bajki pomagają dzieciom zrozumieć otaczający je świat, istniejące w nim zależności. Pozwalają odróżniać świat realny od świata fantazji, pobudzają wyobraźnię.
  8. Maluch na chwilę może stać się królewną, smokiem itp., to milowy krok do myślenia abstrakcyjnego.

Należy poświęcać dzieciom jak najwięcej uwagi, bawić się z nimi, rozmawiać, odpowiadać na pytania i czytać!
To dorośli nadają znaczenie przedmiotom z otaczającego świata.
Jeżeli lubisz czytać i masz w domu książki, to i Twoje dziecko będzie czytało.
Dzieci identyfikują się z rodzicami i naśladują ich działania.

Opracowała logopeda B. Cz.

Post navigation