Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Zdjęcie ilustracyjne

Technologie cyfrowe wśród najmłodszych

Coraz częściej widzi się i słyszy o tym, że dzieci od najmłodszych lat korzystają z technologii cyfrowych takich jak: telewizor, smartfon, tablet, konsola. Urządzenia te wielokrotnie stosowane są przez rodziców celem uspokojenia dziecka, zmotywowania go czy też zorganizowania mu czasu.

Wyniki pewnych badań pokazują ile procent dzieci w poszczególnej grupie wiekowej korzysta z mediów cyfrowych:

1-2 lata – 43%
3-4 lata – 62%
5-6 lat – 84%

Fakt natomiast jest taki, że dzieci do drugiego roku życia nie powinny w ogóle być narażone na tego typu urządzenia, natomiast udostępnianie ich dzieciom w wieku od 3 do 6 lat powinno być dobrze przemyślane przez opiekunów.

Rodzice powinni pamiętać o kilku zasadach, m.in.:

  • ważne jest aby dzieci miały dostęp do bezpiecznych oraz sprawdzonych treści;
  • istotne jest ustalenie czasu korzystania, dziennie do 30 minut, a im mniej tym lepiej;
  • nie udostępnianie urządzeń w godzinach wieczornych.

Pamiętać należy o tym, iż intensywne korzystanie z mediów elektronicznych w pierwszych latach życia wpływa niekorzystnie między innymi na: zdolność koncentracji, jakość snu, rozwój emocjonalny, rozwój mowy, może również wpływać na trudności w nauce, a także na stan zdrowia dziecka.

Jedno z badań pokazuje, że najczęstszymi powodami udostępniania dzieciom mediów jest:

69% – rodzice muszą zająć się swoimi sprawami
49% – w nagrodę
19% – aby zjadło posiłek

Należy pamiętać jednak o tym, że dawanie dziecku urządzeń nie powinno być narzędziem do motywowania czy też zorganizowania mu czasu.

Nie da się ukryć, że nowe technologie stanowią element naszego życia, jednak to my decydujemy na ile będą w naszym codziennym życiu. Pamiętajmy o tym, że to my dorośli musimy świadomie i rozważnie dbać o rozwój naszych dzieci. Pozwólmy im zatem na rozwój w naturalnym środowisku, z naszą pomocą i przykładem- a nie technologii.

Wyniki badań zaczerpnięto: Bąk A. „Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce.” Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 2015.

Autor: Paulina Bednarczyk - psycholog