Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Zdjęcie ilustracyjne

Domowe zasady korzystania z urządzeń ekranowych

Korzystanie przez dzieci z urządzeń ekranowych takich jak telewizor, komputer czy smartfon ma ogromny wpływ na rozwój i funkcjonowanie organizmu młodego człowieka, w tym na kontakty z innymi. Nadmiar czasu spędzonego przed ekranami oraz dostęp do niewłaściwych treści może w istotny sposób zaburzać rozwój mowy, rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny. Często efektem niewłaściwego korzystania z urządzeń cyfrowych jest nadmierne pobudzenie dziecka i trudności w hamowaniu impulsów, trudności w nawiązywaniu kontaktów z innymi dziećmi w tym zachowania agresywne a także problemy w koncentracji uwagi i uczeniu się.

Jeśli zależy nam na tym, aby dzieci korzystały urządzeń ekranowych w sposób rozsądny, ułatwiający nabywanie ważnych umiejętności, powinniśmy towarzyszyć dzieciom podczas korzystania (szczególnie z urządzeń mających łączność z Internetem) oraz opracować zestaw reguł, które wyznaczą granice i ramy ich użytkowania w domu. Reguły powinny dotyczyć wszystkich domowników. Dzieci w dużej mierze uczą się poprzez naśladowanie dorosłych. Rodzice, świadomi swojej roli w tym procesie, mogą własnym zachowaniem dawać przykład właściwego korzystania z urządzeń ekranowych. Na nich też spoczywa odpowiedzialność za przestrzeganie ustalonych reguł.

Wskazówki pomocne w tworzeniu domowych zasad korzystania z urządzeń ekranowych

Zadbaj o ilość

  • Zadbaj o to, aby dzieci przed ukończeniem drugiego roku życia nie miały kontaktu z urządzeniami ekranowymi, w tym z tabletami i smartfonami.
  • Pilnuj, aby starsze dzieci nie korzystały z urządzeń mobilnych codziennie.
  • Ustal dzień lub dni w tygodniu (np. weekend) bez urządzeń ekranowych.
  • Pamiętaj, aby jednorazowo dzieci miały dostęp do urządzeń mobilnych nie dłużej niż 15–20 min, a dzienny kontakt z wszelkimi urządzeniami ekranowymi nie przekraczał (w zależności od wieku dziecka) od 30 do 60 min.
  • Uwzględniaj – podczas udostępniania dzieciom w wieku 3–6 lat urządzeń dotykowych – indywidualny etap rozwoju tych młodych osób.

Zadbaj o jakość

  • Umożliwiaj dzieciom korzystanie tylko ze sprawdzonych i dostosowanych do ich wieku treści.
  • Monitoruj aplikacje i materiały, do których mają dostęp zarówno w domu, jak i poza nim (np. podczas zabaw z rówieśnikami).
  • Sprawdzaj aplikację, zanim pokażesz ją dziecku.
  • Towarzysz dzieciom podczas korzystania z mediów elektronicznych.
  • Tłumacz, co się dzieje na ekranie urządzenia, a także wskazuj związek między treściami obecnymi w mediach a rzeczywistością.
  • Unikaj prezentowania dzieciom treści, w których akcja toczy się bardzo szybko. Zadbaj o to, aby chronić dzieci przed obrazami zawierającymi zbyt wiele migoczących i jaskrawych elementów. Nie są one bowiem dostosowane do etapu rozwoju dzieci i ich możliwości percepcyjnych.

Zadbaj o dobre nawyki

  • Pamiętaj o tym, aby nie udostępniać dzieciom urządzeń mobilnych minimum godzinę przed snem. Promieniowanie emitowane przez ekrany sprzętów elektronicznych (zwłaszcza tabletów i smartfonów) źle wpływa na zasypianie i jakość snu. Dziecięca sypialnia powinna być strefą bez elektroniki.
  • Pamiętaj, aby wyłączać urządzenia ekranowe, kiedy są nieużywane.
  • Nie należy traktować możliwości korzystania z urządzeń mobilnych jako nagrody, a zakazu ich używania – jako kary. W opinii dzieci taka postawa zwiększa atrakcyjność tych urządzeń i wzmacnia przywiązanie do nich.
  • Nie powinno się także wykorzystywać mediów elektronicznych do uspokajania maluchów, ponieważ może to negatywnie wpływać na zdolność opanowywania przez nie swoich emocji.
  • Nie używaj urządzeń mobilnych do motywowania dzieci (np. podczas jedzenia lub wykonywania jakichś zadań).

Zadbaj o relację

Do prawidłowego rozwoju dziecko potrzebuje bliskiej relacji z dorosłym (rodzicem, opiekunem), który jest wrażliwy na jego uczucia, potrzeby, który adekwatnie na nie odpowiada, który poświęca mu czas i uwagę, jest ciekawy jego świata, okazuje mu miłość i akceptację. Bezwarunkowa, niezakłócona uwaga rodzica, nastawionego na bycie z dzieckiem tu i teraz, rozwija wewnętrzne zasoby dziecka, wzmacnia jego pewność siebie i pozytywnie wpływa na jego odporność psychiczną.

Dobre relacje w rodzinie stanowią czynnik chroniący przez uzależnieniami behawioralnymi.

Opracowano na podstawie materiałów edukacyjnych Fundacji „Dajemy Dzieciom Siłę”.

Przydatne zasoby:

Autor: Beata Kwiatkowska - psycholog