Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Zdjęcie ilustracyjne

Ćwiczenia usprawniające analizator słuchowy

Analizator słuchowy zbudowany jest z receptora, drogi dośrodkowej – słuchowej i ośrodka słuchowego w korze mózgowej. Analizator ten służy do odbioru bodźców słuchowych, w tym dźwięków mowy, ich spostrzegania, zapamiętywania. Uczestniczy w porozumiewaniu się za pomocą mowy. Wraz z innymi analizatorami stanowi neurofizjologiczną podstawę procesów czytania i pisania.

Odgrywa w uczeniu się tych czynności zasadniczą rolę ze względu na zaangażowanie w nich:

  • słuchu fonemowego, czyli zdolności różnicowania głosek, dzięki dokonywaniu analizy dźwięków mowy i odróżniania ich.
  • umiejętności fonologicznych w zakresie operowania cząstkami fonologicznymi, takimi jak głoski, sylaby, logotomy.

Prawidłowe różnicowanie i rozpoznawanie dźwięków mowy (słuch fonemowy) oraz dobrze wykształcone umiejętności fonologiczne są podstawą bezbłędnego zapisywania i czytania nowych wyrazów, a następnie łączenia ich w zdania i tekst.

Analiza głoskowa – umiejętność rozkładania słów na poszczególne elementy składowe – głoski, które odpowiadają fonemom (najmniejszym cząstkom języka).

Analiza sylabowa – umiejętność rozkładania słów na sylaby.

Kształtowanie wrażliwości słuchowej:

  • odtwarzanie struktur dźwiękowych: wystukiwanie rytmu klockiem, na bębenku, graficzne odtworzenie rytmu za pomocą kresek, kółek;
  • różnicowanie dźwięków: ich długości, wysokości, głośności;
  • rozpoznawanie różnych dźwięków z otoczenia: odgłosów z ulicy, sygnałów pojazdów, głosów ptaków, zwierząt np. „Odgłosy”, pocierania o różne przedmioty, rozpoznawanie rzeczy zamkniętych w pudełku poprzez potrząsanie nimi, odgłosów wydawanych przez upadające, uderzające lub pocierane o siebie przedmioty np. klucz, klocek, przesypywanie substancji np. piasek, groch, fasola;
  • zastępowanie poleceń słownych przez sygnały dźwiękowe lub zestaw dźwięków;
    rozpoznawanie głosu i źródła dźwięku – miejsca, kierunku, ilości dźwięków np. szukanie ukrytego budzika, radia, stukanie do drzwi np. „Kto powiedział dzień dobry?”;
  • rozpoznawanie osób po głosie;
  • rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków różnych instrumentów muzycznych;
  • zabawy w szukanie rymów.

Analiza i synteza słuchowa wyrazów:

  • dzielenie zdań na wyrazy, przeliczanie wyrazów w zdaniu;
  • kończenie rozpoczętych zdań;
  • śpiewanie wyrazów;
  • rozpoznawanie wyrazów wypowiedzianych sylabami;
  • kończenie wyrazów zaczynających się daną sylaba;
  • podział wyrazów na sylaby;
  • określanie pozycji danej sylaby w wyrazie;
  • liczenie sylab połączone z klaskaniem, tupaniem i innymi ruchami;
  • wyodrębnianie miejsca sylaby w wyrazie;
  • układanie wyrazów z głosek;
  • wyodrębnianie głosek w nagłosie, śródgłosie, wygłosie;
  • układanie wyrazów z daną głoską;
  • wyodrębnianie głosek w wyrazach;
  • tworzenie wyrazów  z ostatnich głosek demonstrowanych obrazków;
  • dobieranie obrazków, których nazwy rozpoczynają się od danej głoski, kończą się na daną głoskę.

Utrwalanie pamięciowe:

  • nauka wierszy, rymowanek;
  • powtarzanie krótkich i długich zdań;
  • powtarzanie szeregu wyrazów.

Doskonalenie wypowiedzi dzieci:

  • utrwalanie poprawnej artykulacji głosek;
  • wdrażanie do mowy zdaniowej;
  • wzbogacanie czynnego słownika dziecka;
  • opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych.

Materiał do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym opracowali koordynatorzy zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej z przedszkoli miejskich w Ostrołęce pod kierunkiem Krystyny Kwiatkowskiej pracownika Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ostrołęce w roku szkolnym 2012/2013:

  1. Przedszkole Miejskie Nr 1 – Agata Patyra
  2. Przedszkole Miejskie Nr 5 – Marta Sobiech
  3. Przedszkole Miejskie Nr 7 – Marzena Sady
  4. Przedszkole Miejskie Nr 8 – Iwona Mróz
  5. Przedszkole Miejskie Nr 9 – Iwona Laskowska
  6. Przedszkole Miejskie Nr 10 – Małgorzata Kaszuba-Lipińska
  7. Przedszkole Miejskie Nr 13 – Agata Berkowska
  8. Przedszkole Miejskie Nr 15 – Anna Szyjka
  9. Przedszkole Miejskie Nr 16 – Jolanta Trawińska
  10. Przedszkole Miejskie Nr 17 – Barbara Kilijańska
  11. Przedszkole Miejskie Nr 18 – Magdalena Zyśk

Autor: Krystyna Kwiatkowska - pedagog