Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Zdjęcie ilustracyjne

Jak postępować z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo

Poniższe wskazówki nie stanowią pełnej listy możliwych rozwiązań, lecz mogą inspirować do samodzielnego szukania najlepszych sposobów pomocy dziecku. Są to zasady ogólne i wymagają dopasowania do indywidualnej sytuacji dziecka.

  1. W postępowaniu i dyscyplinie zachowuj konsekwencje. Wskazane jest jednakowe stanowisko wszystkich wychowujących w podstawowych sprawach.
  2. Ustal jasne normy i zasady postępowania w różnych sytuacjach.
  3. Staraj się zachować zimną krew, gdy czujesz że „nadchodzi burza”. Pracuj nad własna cierpliwością.
  4. Pilnuj, by mieć opanowany głos.
  5. Odwracaj uwagę dziecka od złego zachowania. W miejsce zachowania, którego nie możesz zaakceptować, proponuj cos innego.
  6. Koncentruj się na pozytywnych zaletach dziecka.
  7. Unikaj nieustannego negatywnego podejścia, ciągłych zakazów i upominania. Pamiętaj, że dziecko tak siebie widzi, jak mówią o nim ważne dla niego osoby: rodzina, nauczyciele.
  8. Oddzielaj ocenę zachowania od oceny dziecka. Nie mów np. jesteś niegrzeczny, mów przeszkadza mi to że tak się zachowujesz.
  9. Skłaniaj do refleksji i krytycznej oceny własnego zachowania.
  10. Ustalaj z dzieckiem całościowy plan dnia. Dziecko najgorzej zachowuje się gdy się nudzi zarówno w domu jak i w szkole, przedszkolu.
  11. Ucz porządkowania i organizowania.
  12. Nowe trudne zadania starannie dziecku zademonstruj, aż do momentu, gdy będziesz mieć pewność że zrozumiało. Ćwiczenia powtarzaj do utrwalenia.
  13. Instrukcje podawaj krótko, jasno. Staraj się w tym czasie utrzymywać kontakt wzrokowy z dzieckiem.
  14. W przedszkolu dziecko powinno siedzieć blisko nauczyciela.
  15. Staraj się respektować dużą potrzebę ruchu dziecka nadpobudliwego. Poszukaj możliwych do zaakceptowania form rozładowania nadruchliwości.
  16. W sytuacjach konfliktowych odraczaj rozwiązanie problemu do chwili wyciszenia i wygaśnięcia emocji.
  17. W przedszkolu wydziel miejsce do pracy. Dziecko powinno pracować przy pustym stoliku. Wokół nie powinno być jaskrawych kolorów.
  18. Gdy dziecko słucha np. wykładu, wyjaśnień, może po cichu manipulować przedmiotami lub wykonywać tzw. rysunki konferencyjne.
  19. Nie każ mu robić kilku rzeczy na raz.
  20. Kiedy np. coś rysuje nie może słuchać muzyki.
  21. W uczeniu wskazane jest dużo elementów z głośnej nauki.
  22. Kontroluj kontakty koleżeńskie dziecka. Lepiej mała niż duża grupa kolegów.
  23. Nie kpij, nie docinaj, nie ośmieszaj dziecka. Tzw. działanie na ambicję ma odwrotny skutek.
  24. Systematycznie współpracuj z rodzicami.

Materiał do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym opracowali koordynatorzy zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej z przedszkoli miejskich w Ostrołęce pod kierunkiem Krystyny Kwiatkowskiej pracownika Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ostrołęce w roku szkolnym 2012/2013:

  1. Przedszkole Miejskie Nr 1 – Agata Patyra
  2. Przedszkole Miejskie Nr 5 – Marta Sobiech
  3. Przedszkole Miejskie Nr 7 – Marzena Sady
  4. Przedszkole Miejskie Nr 8 – Iwona Mróz
  5. Przedszkole Miejskie Nr 9 – Iwona Laskowska
  6. Przedszkole Miejskie Nr 10 – Małgorzata Kaszuba-Lipińska
  7. Przedszkole Miejskie Nr 13 – Agata Berkowska
  8. Przedszkole Miejskie Nr 15 – Anna Szyjka
  9. Przedszkole Miejskie Nr 16 – Jolanta Trawińska
  10. Przedszkole Miejskie Nr 17 – Barbara Kilijańska
  11. Przedszkole Miejskie Nr 18 – Magdalena Zyśk

Autor: Krystyna Kwiatkowska - pedagog