Uczniowie z wadą słuchu
18 marca 2020
Zestawienie trudności wynikających z wady słuchu i pomoc w ocenianiu postępów w nauce uczniów niedosłyszących i niesłyszących. Poniższe informacje służą między innymi temu, by nauczyciel mógł odróżnić problemy ucznia, wynikające z wady słuchu, od problemów innego typu.
LEKKI UBYTEK SŁUCHU (21-40 db)
Charakterystyczne zaburzenia w rozwoju mowy i odbiorze dźwięków:
- uczeń nie słyszy cichej mowy i szeptu,
- uczeń nie słyszy mowy w hałaśliwym pomieszczeniu,
- uczeń ma problemy z różnicowaniem głosek dźwięcznych dźwięcznych i bezdźwięcznych,
- mogą wystąpić problemy w artykulacji niektórych głosek.
Specyficzne trudności szkolne ucznia:
- ma trudności z rozumieniem tekstów wypowiadanych cicho lub szeptem,
- ma problemy ze śledzeniem toku lekcji,
- nie zawsze wie, co należy zrobić,
- sprawia wrażenie, że ma trudności ze świadomą koncentracja uwagi,
- ma trudności w analizie i syntezie słuchowej słów,
- popełnia błędy przy pisaniu tekstów ze słuchu, często myli głoski dźwięczne i bezdźwięczne.
UMIARKOWANY UBYTEK SŁUCHU (41-70 DB)
Charakterystyczne zaburzenia w rozwoju mowy i odbiorze dźwięków:
- nie słyszy wypowiedzi z dalszej odległości,
- nie korzysta z rozmów prowadzonych w gwarnym pomieszczeniu,
- nie nadąża za tokiem dłuższej rozmowy,
- nie korzysta z informacji, które nie są kierowane bezpośrednio do niego,
- nie słyszy intonacji wypowiedzi,
- nie rozumie dużej części audycji radiowych i telewizyjnych, tekstów piosenek z nagrań,
- nie rozumie tekstów filmów zagranicznych z dubbingiem,
- niewiele korzysta z przedstawień teatralnych,
- ma zaburzoną artykulację głosek dźwięcznych szumiących (sz, ż, cz, dź), syczących (s,z,c, dz), ciszących (ś, ć, ź, dź),
- ma znaczne problemy z analizą i synteza słuchową słów,
- ma uboższe słownictwo,
- popełnia błędy gramatyczne w mowie,
- ma osłabioną pamięć słuchową.
Specyficzne trudności szkolne ucznia:
- ma mniejszą wiedzę ogólną
- nie nadąża za tokiem lekcji
- z trudem korzysta z lekcji prowadzonej metodą pogadanki i dyskusji
- ma trudności z rozumieniem pytań i poleceń
- ma trudności z właściwą interpretacją wypowiedzi nacechowanych emocjonalnie
- ma trudności ze zrozumieniem dłuższych tekstów
- ma trudności z przyswajaniem abstrakcyjnych pojęć i nowych terminów
- popełnia błędy w prawidłowym zapisie wyrazów (myli głoski o podobnym brzmieniu)
- ma problemy z formułowaniem poprawnych gramatycznie wypowiedzi
- popełnia liczne błędy językowe w wypowiedziach pisemnych
- odpowiada ustnie i pisemnie w sposób uproszczony, krótko, schematycznie, czasem nie na temat
- ma trudności z przyswajaniem języka obcego.
ZNACZNY UBYTEK SŁUCHU (71-90 DB)
Charakterystyczne zaburzenia w rozwoju mowy i odbiorze dźwięków
- słaby jest rozwój mowy we wszystkich jej zakresach (leksykalnym, gramatycznym, artykulacyjnym),
- nie zauważa, nie różnicuje, a w związku z tym nie reaguje adekwatnie na dźwięki z otoczenia,
- mowę odbiera głównie na drodze wzrokowo-słuchowej,
- nie korzysta z wypowiedzi innych uczniów w klasie,
- ma bardzo słabą pamięć słuchową.
Specyficzne trudności szkolne ucznia:
- ma znacznie ograniczony zasób wiedzy ogólnej, powodujący istotne problemy w opanowaniu wiadomości ze wszystkich przedmiotów nauczania,
- ma znacznie ograniczony zasób słownictwa czynnego i biernego,
- ma trudności z prawidłowym formułowaniem wypowiedzi pisemnych,
- popełnia bardzo dużo błędów językowych, które sprawiają, że wypowiedzi staja się niekomunikatywne,
- rzadko i niechętnie wypowiada się na lekcji,
- mówi niewyraźnie, co powoduje, że jego wypowiedzi na zadane pytanie mogą być nie zrozumiałe.
GŁĘBOKI UBYTEK SŁUCHU (91 i więcej)
Charakterystyczne zaburzenia w rozwoju mowy i odbiorze dźwięków:
- słaby jest rozwój mowy we wszystkich jej zakresach (leksykalnym, gramatycznym, artykulacyjnym) oraz w zakresie jej rozumienia,
- głos jest często głuchy, bądź piskliwy, zdarza się wymowa nosowa,
- często zakłócony jest rytm mowy, melodia, akcent, i właściwa intonacja,
- uczeń mówi bądź zbyt szybko, bądź nadmiernie przeciąga głoski,
- mowę odbiera głównie na drodze wzrokowej.
Specyficzne trudności szkolne ucznia:
- często nie jest w pełni rozumiany przez otoczenie,
- z trudem nawiązuje kontakty społeczne,
- ma ograniczoną wiedzę, bowiem korzysta prawie wyłącznie z zapisu graficznego i odczytywania mowy z ust,
- ma tendencje do uczenia się na pamięć bez rozumienia treści,
- odpowiadając na pytania odtwarzają wyuczone fragmenty.